Rotterdam Rooftop Walk sluit af met meer dan 200.000 bezoekers

Groot publiek heeft daklandschap beleefd en kreeg nieuw perspectief op de stad 

Na twee dagen verlenging is gisteravond de Rotterdam Rooftop Walk definitief gesloten. 204.000 kaartjes werden verkocht voor de route, die 32 dagen lang geopend was. De tijdelijke wandeling, een tentoonstelling over creatief dakgebruik met een 29,5 meter hoge loopbrug over de Coolsingel, is met medewerking van vele partners een ongekend succes geworden. Het doel, om een groot publiek de potentie van stadsdaken voor groen, recreatie, wonen, energie en cultuur te laten ervaren, is voor organisator Rotterdamse Dakendagen meer dan behaald. Op rooftopwalk.nl is de complete tentoonstelling nog terug te kijken, daar worden alle innovaties uitgelicht die op het dak te zien waren.

Naast het bekende festivalweekend is Rotterdamse Dakendagen van plan om de komende jaren grote, speciale projecten op daken te blijven realiseren. Wel is zeker dat de Rooftop Walk niet in dezelfde vorm zal worden herhaald. Van 1 t/m 4 juni 2023 kan iedereen sowieso weer het dak op, tijdens de Rotterdamse Dakendagen. 

Foto: Frank Hanswijk
Foto: Frank Hanswijk

Léon van Geest en Nikki Kamps, directeuren van Rotterdamse Dakendagen en initiatiefnemers van de Rotterdam Rooftop Walk: “De Rooftop Walk heeft al onze verwachtingen overtroffen. Allemaal dankzij de inzet van vele partners die dit met ons aandurfden. En natuurlijk ons team, waaronder meer dan 250 vrijwilligers. We zijn heel gelukkig met de reacties van het publiek. En dat geldt niet alleen voor de Rooftop Walk, maar ook voor het festivalweekend en de International Rooftop Knowledge Day. Om het daklandschap van Rotterdam echt te gaan benutten willen wij met dit soort projecten blijvend aandacht vestigen op het potentieel van platte daken. Daarmee maken we de stad gezonder, groener, socialer en leuker. En daar hebben we ontzettend veel zin in.”

Hergebruik van materialen en souvenirs van de Walk

De onderdelen van de Rotterdam Rooftop Walk worden vrijwel allemaal hergebruikt. Het grootste gedeelte van het oranje tapijt wordt gereinigd en door de leverancier ingezet bij andere evenementen. Het oranje staat dan niet meer voor mobiliteit op daken, maar voor het Nederlands elftal. De steigers staan binnenkort weer op een bouwplaats en ook al het groen krijgt een permanente bestemming. Daarnaast zal voor liefhebbers binnenkort een bijzonder souvenir van de Rooftop Walk te koop zijn: een deel van het tapijt wordt verwerkt in handige opstapjes voor in huis. Ontworpen en gemaakt door designbureau Talk of the Town, dat eerder al restmaterialen van iconen als de Hef, de Maastunnel en de Willemsbrug transformeerde tot interieurstukken. 

Foto: Ossip van Duivenbode

Voor vragen vanuit de pers, neem contact met ons op via publiciteit@rotterdamsedakendagen.nl.


De Rotterdam Rooftop Walk werd georganiseerd door Stichting Rotterdamse Dakendagen en mogelijk gemaakt dankzij onze vele partners, sponsors en subsidiënten.

Concept: Rotterdamse Dakendagen, MVRDV
Ontwerp: Rotterdamse Dakendagen, MVRDV, Dutch Steigers, LOLA Landscape Architects e.a.
Productie, inhoudelijke programmering & communicatie: Rotterdamse Dakendagen
Constructie: Royal Haskoning DHV, Exact advies & engineering
Locaties: WTC Rotterdam, Bijenkorf, Q-Park
Alle partners

Over Rotterdamse Dakendagen

Rotterdamse Dakendagen laat zien hoe het benutten van platte daken kan bijdragen aan een gezonde, levendige, inclusieve, aantrekkelijke en toekomstbestendige stad. Dat doen we onder andere met ons jaarlijkse festival, waar alle Rotterdammers en bezoekers van de stad welkom zijn op de daken. Onze boodschap is heel simpel: je kan het dak op! En als je daar bent ontdek je zeeën aan nieuwe ruimte.